در فروش جانبی یا جنبی فروشی (Cross selling)، فروشنده کالاها یا خدماتی مرتبط با آنچه که مشتریان قبلاً خریداری کردهاند را به آنها پیشنهاد میدهد. بهعنوان مثال پیشنهاد خرید یک چاپگر به یک مشتری که پیش از این از شما کامپیوتر خریداری کرده است. هنگامی که جنبی فروشی آغاز میشود (شرکت کالاها یا خدمات جدیدی برای عرضه دارد که میتواند به همان مشتریان قبلی ارائه کند)، متأسفانه بسیاری از فروشندگان حرفهای به آن بیتوجهی میکنند و میگویند: «مربوط به بخش دیگری است!». برای حل این مشکل، آموزش نیروی فروش نقش اساسی و بسیار مهمی دارد. تکنیکهای فروش جانبی باید در حیطه خدماترسانی به مشتری ایجاد گردند.
همچنین، ضروری است که مشتری با پیشنهادهای اضافی و نامربوط گیج و سردرگم نشود. برای مثال قبل ممکن است مشتری خریدار کامپیوتر به سختافزارهای دیگری مانند مودم پرسرعت و یا بلنگوی با کیفیت نیاز داشته باشد نه یک بسته نرمافزار حسابداری که اصلاً و به هیچ وجه به کار او نمیآید. از نکات مهم دیگر که باید در هنگام فروش جانبی مورد توجه فروشندههای حرفهای قرار گیرد، یکجا جمعکردن (Bundling) محصولاتی است به نظر مشتری خوشایند میآید و پیشنهاد بسته محصولات با قیمتی کمتر از مجموع قیمت تک تک آن محصولات، برای مثال فروش گوشی موبایل و وسایل جانبی آن مانند شیلد محافظ صفحه، شارژر، قاب موبایل و نظایر آن در یک بسته پیشنهادی.
صاحبنظران فروش حرفهای معتقدند که مشتریانی که خدمات مختلفی دریافت میکنند، نسبت به آنهایی که خدمات موردی دریافت میکنند به احتمال زیاد تمایل بیشتری به وفاداری دارند زیرا برای مشتری بسیار دشوار است که ارتباط را همهجانبه حفظ کند، بالاخره جایی اشتباه پیش میآید لذا ارتباطات چندگانه و ارزشهایی که میآفرینید میتواند به شما کمک کند تا زمان بخرید و بر مشکلات فائق شوید. در نهایت با ید حواستان باشد که فروش جانبی نیازمند رعایت یک سری اصول اخلاقی است. هرگز کالا یا خدمتی که مشتری با آن نیاز ندارد به او پیشنهاد ندهید!