نوشته‌های من

داده‌کاوی در خرده‌فروشی‌ و تشخیص فرصت‌های فروش

داده‌کاوی نوعی فرآیند برای جستجو در حجم زیادی از داده‌های کسب‌وکار به منظور کشف الگوهای معنادار در درون داده‌های طولی یا تابلویی (Panel Data) است که می‌تواند منجر به پیش‌بینی نتایج عملکرد یک کسب‌وکار به‌عنوان مثال پیش‌بینی میزان فروش شرکت شود. داده‌کاوی فرآیندی پویاست و با تشخیص فرصت‌های فروش آغاز می‌گردد. در ادامه داده‌های خام به اطلاعات کاربردی تبدیل شده و سپس از طریق تحلیل این اطلاعات، فعالیت‌هایی بر روی آنها صورت گرفته و در نهایت نتایج این اقدامات ارزیابی می‌شوند. این چرخه منجر به خلق مشتری و همچنین تولید داده‌های بیشتر می‌شود. کاربرد داده‌کاوی در کسب‌وکارهایی که روزانه حجم زیادی از داده‌های مشتریان را تولید می‌کنند نقش اساسی در تشخیص فرصت‌های فروش دارد، برای مثال در صنعت خرده‌فروشی این امر تقریباً مشخص شده که مشتریان عموماً به دنبال وفاداری نسبت به برند نبوده و معمولاً قیمت‌ برای آنان در اولویت است. از این رو، ایجاد یک پایگاه داده از مشتریان بالقوه در چنین شرایط الزامی و البته چالش انگیز است. تحلیل داده‌های مشتریان در بخش خرده‌فروشی مشخص کرده‌اند که کیفیت محصول و قیمت برای ایجاد وفاداری به برند کافی نبوده و شما باید استراتژی‌های خلاقانه دیگری در در جیب داشته باشید تا بتوانید آنها را به برندهای خود وفادار نمایید.

در محیط اقتصادی و تجاری بشدت پویا و رقابتی خرده‌فروشی شما نیاز دارید تا از طریق تحلیل لایه‌های عمیق‌تر داده‌های مشتریان به شناخت بیشتری از ویژگی‌ها، ارزش‌ها، عقاید و رفتارهای مشتریان ارزشمند خود دست یابید، سپس باید از استراتژی‌هایی استفاده نمایید که این نیازهای خاص را آدرس‌دهی کنند. از این طریق می‌توانید بجای تمرکز بر مشتریان حساس به قیمت بر روی مشتریان وفادار تمرکز کرده و ضمن تثبیت موقعیت خود در بازار، فروش و سود خود را نیز افزایش دهید. اگر در بخش خرده‌فروشی فعالیت می‌کنید برای من بنویسید آیا استراتژی مشخصی برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مشتریان خود دارید یا خیر؟

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *