نوشته‌های من

طراحی و مدیریت قیف فروش

طراحی و مدیریت قیف فروش

قیف فروش یک اصطلاح بازاریابی است که برای ثبت و توصیف سفری که مشتریان بالقوه از مرحله جستجو تا خرید طی می‌کنند، استفاده می‌شود. الگوهای مختلفی برای قیف فروش وجود دارد اما یکی از پرکاربردترین قیف‌های فروش مدل آیدا (AIDA) است. این مدل سفر مشتری را در چهار مرحله آگاهی (Attention)، علاقه (Interest)  ، تمایل (Desire) و اقدام (Action) ردیابی می‌کند.

مرحله نخست  یا مرحله ایجاد آگاهی بر آن دسته از فعالیت‌های بازاریابی متمرکز است که تلاش می‌کنند تا ضمن ایجاد آگاهی نسبت به برند، در مشتریان وابستگی نسبت به کالا یا خدمات ایجاد کنند. ایجاد علاقه نسبت به مزایای محصولات شما مرحله دوم این مدل شناخته شده و محبوب است. فرض اساسی در این مرحله آن است که ایجاد علاقه نسبت به کالا یا خدمات زمینه را برای تحقیقات و جستجوی بیشتر مشتری برای محصولات شما فراهم می‌کند. در مرحله سوم تلاش بازاریابان بر شکل‌دهی یک رابطه عاطفی بین برند و مشتریان است. محصول شما از طریق ایجاد یک «ارتباط عاطفی» که مبتنی بر شخصیت جذاب برند شماست باعث می‌شود تا مشتری فراتر از مرحله علاقه‌مندی گام برداشته و نسبت به کالا و خدمات شما متمایل شود. به زبان دیگر خواهان آنها شود. مرحله آخر مشتری را در مسیر تعامل با شرکت هدایت می‌کند. این مرحله «دعوت به اقدام»، Call to Action یا به اختصار CTA نامیده می‌شود. حالا نوبت مشتری است تا به سوی شما گام برداشته و اقدام کند، اقداماتی مانند تماس تلفنی با شرکت، بازدید سایت، تهیه کاتالوگ محصولات و نظایر آن. مرحله نهایی مدل آیدا بر این فرض اساسی استوار است که اگر مشتری اقدامی عملی مشابه آنچه در بالا توضیح داده شد انجام دهد احتمال خرید او افزایش خواهد یافت. شما از چه قیف فروشی استفاده می‌کنید؟

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *