علیرغم چالشهای فروش تلفنی یا Tele Sales همچنان این روش جلب مشتری بسیار شهرت دارد بشرط آنکه قوانین و اصول فروش تلفنی را رعایت کنیم. در روش سنتی، معمولاً فروش تلفنی با یک تماس سرد آغاز میشود اگر این تماس بخوبی مدیریت نشود میتواند ضمن نارضایتی مشتری یا مخاطب تبدیل به یک فاجعه برای برند شما شود. برای پرهیز از تماس سرد و رعایت اصول بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing ابتدا به گونهای اثربخش به مشتری نزدیک شوید. برای فروشندگان صنعتی یا سازمانی فعالیت در شبکههای اجتماعی حرفهای مانند لینکدین (Linkedin) این فرصت را فراهم میکند تا آشنایی اولیه در یک فضای کمتر رسمی با مشتری بوجود آید. همین فرصت کافی است تا موقعیت لازم برای تماسهای تلفنی بعدی شما فراهم شود.
اگر علاقهمند به استفاده از فروش تلفنی هستید، آردی کولاه (۲۰۱۲) در کتاب خود با عنوان «The art of influencing and selling» چند تکنیک فروش را به شما آموزش میدهد:
- همواره بپرسید که آیا گیرنده تماس امکان صحبت کردن با شما را دارد یا خیر زیرا ممکن است در زمان تماس شما مشغول انجام یک کار مهم باشد.
- بیش از چند دقیقه به صحبت نکنید زیرا شما میخواهید با گوش دادن بجای حرف زدن محصولات خود را به فروش برسانید!
- پرسشهای مرتبط بپرسید نه سؤالات بیارزش، بیارتباط یا آزاردهنده.
- همواره صادق باشید! زیرا مشتریان بدنبال صداقت هستند و درک این موضوع از پشت تلفن یک چالش جدی است.
- اطلاعات را به اندازه کافی و با تصویری مناسب به مشتری آن سوی خط تلفن ارائه کنید.
- به یاد داشته باشید از این تماس تلفنی بدنبال چه هدفی هستید، آیا انتظار یک ملاقات حضوری با مشتری در آینده را دارید یا اجازه گرفتن برای ارائه اطلاعات بیشتر به مشتری.
با وجود چالشهای فروش تلفنی، این روش قادر است در یک ساعت تعداد بیشتری از مشتریان یا کاربران محصولات شرکت شما را جلب کند تا ارتباطات و ملاقاتهای رو در رو، آن هم طی یک هفته یا حتی یک ماه! پس به شما توصیه میکنم بهعنوان یک فروشنده حرفهای حتماً مهارتهای خود در زمینه فروش تلفنی را ارتقا دهید.