جمعآوری دادهها مهم است زیرا به شما برای درک و شناخت بهتر مشتریان کمک میکند. اگر شما بینش خوبی نسبت به مشتریان خود داشته باشید در این صورت تصمیمهای بهتر و اثربخشتری برای اقدامات بازاریابی و فروش خود خواهید گرفت. یکی از مزایای دادههای مشتریان آگاهی از نرخهای تبدیل در فرآیند قیف فروش شماست. نرخهای تبدیل به شما نشان خواهند داد که در کدام بخش قیف فروش با چالش بیشتری روبرو هستید لذا این فرصت را خواهید یافت که دست به اقدام اصلاحی بزنید. بهعنوان مثال اگر شما تبلیغات وسیعی چه بهصورت ATL، BTL و یا TTL انجام میدهید و آمارها حاکی از اثربخشی بالای تبلیغات شما هستند اما فروش شما تغییر چندانی پیدا نکرده این زنگی خطری برای پایین بودن نرخ تبدیل مخاطبان اگاه به خریداران واقعی است. در چنین شرایطی شاید تبلیغات بیشتر به دلیل مشکلاتی مانند کیفیت پایین محصول، رفتار بد فروشندگان در نقطه فروش، قیمتهای بالا و نظایر آن نه تنها باعث فروش بیشتر نشود بلکه به لشکر مشتریان ناراضی شما نیز بیفزاید.
دادهها علاوه بر ارزیابی اقدامات قبل و حین فروش به شما جهت ارزیابی اقدامات پس از فروش شما نیز کمک خواهند کرد. با جمعآوری دادههای پس از فروش، شما میتوانید رضایت مشتریان از محصولات و خدمات خود را بسنجید. اگر مشتریان از خدمات پس از فروش شما راضی نباشند نه تنها دست به خرید مجدد نخواهند زد بلکه از طریق تبلیغات کلامی منفی (WOM–) از شما انتقام سختی خواهند گرفت. امروزه شبکههای مجازی به مشتریان با دنبالکنندگان زیاد این قدرت را داده تا در صورت نارضایتی از این ظرفیت برای به چالش کشیدن شما یا حتی برندهای جهانی استفاده کنند. پس دفعه بعد که خواستید جواب سربالایی به یک مشتری بدهید، لطفاً قبل از آن سری به صفحه اینستاگرام مشتری ناراضی خود بزنید 😊.