داده در قلب فرآیندهای کسبوکار جای دارد. دادههای کسبوکار از طریق تعاملات سیستمهای مختلف یک کسبوکار با یکدیگر فارغ از ماهیت آن کسبوکار و یا بخشهای مشتریان خلق و تولید میشود. بهعنوان مثال زمانی که یک مشتری از طریق سیستم پوز اقدام به پرداخت میکند یک تعامل یا Transaction شکل میگیرد که باعث تولید دادههای مالی ناشی از خرید مشتری میگردد. همزمان فاکتور الکترونیکی صادر شده برای مشتری بخش زیادی از اطلاعات مربوط به وی مانند اطلاعات تماس، نوع محصول خریداری شده و مقدار آن را جمعآوری مینماید. بنابراین، بخش عمدهای از دادههای یک کسبوکار اختصاص به اطلاعات مشتریان آن دارد، اطلاعاتی که از طریق آن میتوان بخشبندیهای فعلی را اعتبارسنجی و یا نسبت به بخشبندی مجدد بازار و مشتریان هدف اقدام نمود. این اطلاعات طیف وسیعی از دادههای مکانی، جمعیتشناختی، رفتاری و حتی روانشناحتی مشتریان را شامل میشود.
پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت کارآمد پیشنیاز ایجاد پایگاه داده مشتریان و حامیان برند یک کسبوکار محسوب میگردد. امروزه، سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM نقش کلیدی در جمعآوری دادههای مشتریان و بهرهبرداری مؤثر از اطلاعات آنان برای تصمیمگیری در بخشهای مختلف بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش دارند. از سوی دیگر، تعهد مدیران به کاوش اطلاعات، نقش کلیدی در یافتن الگوهای جذاب در میان میلیاردها بیت اطلاعات موجود در پایگاه داده شرکت را دارد. مدیران پس از شناسایی الگوها مانند الگوی خرید مشتری یا الگوی واکنش او به تبلیغات شرکت باید به این الگوها پاسخ داده و با توجه به آنها دست به اقدام بزنند. در واقع باید تلاش کنند تا دادهها را به اطلاعات و اطلاعات را از طریق اقدام به دانش و دانش را به ارزش تبدیل نمایند. شما برای من بنویسید که چگونه از دادههای مشتریان برای آنها، خود و سایر ذینفعان کسبوکارتان ارزش خلق میکنید.